måndag 22 mars 2010

Plötsligt händer det!!!!!!



Vi har fått 160 000 kr från Margaretha och Ingemar Inmarssons stiftelse för att:
Personal och barn arbetar redan idag målmedvetet med att ge barnen förutsättningar för att lära med alla sinnen och använda så många uttrycksformer som möjligt. de senaste åren har vi arbetat målmedvetet med utomhuspedagogik, social och emotionell träning, språkutvecklande lärmiljöer och matematik.
Vi vill föra samman dessa begrepp och tack vare medel från stiftelsen kan vi ge personal adekvat fortbildning, utveckla utomhusmiljöerna på förskolorna genom att anlägga motorikbana, anlägga midre skolträdgårdar och uterum i förskolorans utomhusmiljö.
Dessa satsningar kommer att främja barnens matematiska och språkliga utveckling, utveckla pedagogernas utomhus pedagogik samt utveckla barnen socialt, allt baserat på ett holistiskt synsätt.

Gröna skolgårdar
I detta arbete kommer vår miljögrupp plus jag själv att delta:

Det avsattes totalt 8 Mkr att fördela på 12 skolgårdar för att skapa attraktiva utemiljöer som gör skolgårdarna till en plats med många utrymmen för barn och ungdomars olika behov. Biologisk mångfald, kreativ plats, pedagogisk resurs och stimulans till ökad utevistelse är beskrivningar som användes. Lämpliga skolgårdar skall väljas ut i samarbete med er sdf och projektet vara genomfört under 2010.

Serviceförvaltningen och Naturskolan har valt ut ett antal skolgårdar vi bedömt lämpliga att satsa på och för din stadsdel är det Kungshögsskolan.

För att projektet skall genomföras måste det vara välförankrat i sdf och skolans ledning. En skolgårdsgrupp på skolan i form av skolledare, pedagoger och elever utses som tillsammans med representanter från Kommunteknik Mark och Naturskolan arbetar fram ett förslag. (Kommunteknik Mark kommer att svara för genomförandet av projektet.)

Projektet beräknas starta nu under våren och avslutas under hösten.

Några av förutsättningarna för projektet är:

· Stor delaktighet och engagemang från skolans deltagare. Både i genomförandet och långsiktigt, så att miljön som skapas "varar". Skolan kan behöva avsätta tid till fortbildning om utemiljöns betydelse för hälsa, utveckling och lärande. En inbjudan till uppstartmöte onsd den 7 april kl 17.0 - 19.0 på Lärarhögskolan, sal D 138 kommer att skickas ut till deltagarna.
· Serviceförvaltningen svarar för skötseln av den nyskapade grönytan om den anordnas i form av "Naturmark" som innebär att växterna växer "fritt" och ses över ett fåtal gånger/termin.
· Önskar skolan/sdf en mer krävande typ av grönyta, t ex köksträdgård som man själv vill driva och sköta är naturligtvis även det möjligt. Naturligtvis går det även att köpa till denna utökade skötselnivå.