tisdag 16 mars 2010

Förra veckan hade jag halsfluss, feber och ont i halsen, å andra sidan hjälper penicillin snabbt och bra.


Veckan började dock med att jag och alla grundskollärarna var på sk MMM dagar. MMM står för:
Möten mellan medarbetare i Malmö stad.
Möjligheter att dela med sig och att bli inspireras.
Mångfald av god exempel och spännande projekt som pågår inom Malmö stad


Först på dagordningen var Troed Troedsson. Här hade jag stora förväntningar, jag har haft förmånen att lyssna på honom tidigare.

Vid detta tillfälle berättade Troed om kunskapssamhället och informationssamhället i ett idéhistoriskt perspektiv där han belyste kunskap och kompetens utifrån ett förståelsesamhälle. Ångmaskinen, elströmmen och förbränningsmotorn gjorde att energi blev nästan gratis och kroppsarbetaren arbetslös. Parallellen med datorn, internet och mobiltelefonen är skrämmande för en del och spännande för andra.

Vi fick många glada skratt, men framför allt en tänkvärd kunskap.


Det var också intressant att ta del av den fina utställning som fanns. Jag lärde mig bland annat att göra krukor av tidningspapper. Hoppas mitt lilla frö kommer upp snart!

Jag fick också glädjen att lyssna till Annie Berg och Marie Wesén. De berätta med liv och lust om våra E-twinning projekt. De gjorde en mycket bra presentation Bra reklam för skolan och Oxie.
Kul att vår barn och ungdomschef och stadsdelschef kom och lyssnade.
I morse vaknade jag 04.30 av fågelsång, vilket ljuvligt uppvaknande. (Jag tillhör den morgonpigga skaran.)
Det var det hela för idag.
Hälsningar Monica